Іван Огієнко –
подвижник на ниві українського Відродження
Сучасники називали
його людиною енциклопедичних знань, праці й обов’язку. Його природжений хист
ученого, педагога, державного, громадського, церковного та культурного діяча
однаково успішно виявлявся у його діяльності і як мовознавця та
літературознавця, і як перекладача та поета, і як редактора та видавця, і як
православного митрополита та історика української церкви. Іван Огієнко залишив
найпомітніший слід в усіх цих сферах. «Я робив, що міг, решту дороблять
наступники» - І.Огієнко (Митрополит Іларіон).
Огієнко – один із
провідних українських мовознавців, який успішно поєднував науково-дослідну і
педагогічну роботу, відстоюючи права української мови в науці, освіті і
повсякденному житті українців. «Найголовніший і найміцніший цемент, що
об'єднує етнографічний народ і перетворює його в свідому націю, — то соборна
літературна мова.»
«Тільки рідна мова приносить людині
найбільше й найглибше особисте щастя, а державі — найсильніші патріотичні
характери.»
Предстоятелем
Української Автокефальної Православної Церкви на теренах Польщі (а це переважно
населені українцями райони Холмщини і Підляшшя) Іван Огієнко – митрополит
Іларіон був обраний за надзвичайно трагічних для польських українців обставин.
З 1937 року почалося примусове окатоличення православних віруючих, насильницьке
перетворення на костьоли українських православних храмів. У місцях, де віруючі
чинили найбільший опір, церкви спалювали або руйнували. Довгі роки митрополит
закликав і католиків, і православних до повної братерської згоди, до щирої
любові й взаємного сусідського порозуміння. «Звертаюся до всіх людей доброї волі у
світі. Почуйте мій стогін усі. Нас тут винищують тільки за те, що ми міцно
тримаємося Православної віри батьків своїх, що ми хочемо говорити своєю рідною
мовою, хочемо навчати в рідній школі. Нам забороняють навіть зватися
українцями…»
Іван Огієнко також
залишив настанови, як треба здійснювати національне виховання підростаючого
покоління: прищеплювати любов до свого народу, народної творчості, рідної мови.
"В самій мові нашій одбився дух
нашого народу, по корнях слів можна довідуватись і про культуру нашу"
Він розкрив
основні засоби здійснення національного виховання підростаючого покоління. За
твердженням педагога, "мова нерозривно пов’язана з народом та його
історією, і коли ми мусимо любити свій народ, то тим самим мусимо любити і
берегти й свою рідну мову, бо без мови народ не може існувати".
Іван Огієнко чесно
і віддано служив українській справі, до останніх днів життя не полишав
подвижницької діяльності на ниві відродження нації, її мови та культури. «Тільки духова
культура творить правдиву національну еліту — духово міцну, етично здорову, в
житті витривалу й національно карну» (І.Огієнко)
Попри те, що майже
усі сили Іван Іванович віддавав мовознавчій та викладацькій діяльності, він
устигав створювати цілі цикли віршів з глибоким філософським підґрунтям. Але
особливе місце в доробку Огієнка завжди займала релігійна поезія і він вірив у
її силу.
Бібліографія
наукових і публіцистичних праць ученого та його художніх творів складає близько
півтори тисячі назв. Але в тому, що Іван Огієнко встиг за своє життя так багато
зробити, він сам завдячував передусім дружині – Домініці Огієнко. «На мій світогляд
мала вона перша сильний і вирішальний вплив – це вона зробила мене свідомим
українцем… Все, що тільки могла зробити в кожній моїй праці, любовно робила.
Коректу зо мною читала всі 30 літ пожиття, багато займаючись цим іще й на
смертному одрі…»
Більш детальну
інформацію можна отримати в бібліотеці.
Немає коментарів:
Дописати коментар