Ловитва невловимого птаха
Один з маркерів цієї війни — це Сковорода, в якого
весь час намагаються поцілити...
Цей митець є найвидатнішою постаттю в культурному та літературному житті України ХVIII ст. Його називають мандрівним філософом.
Сам Сковорода називав
себе Варсавою (сином свободи).
Народився Григорій Савич у 1722 році на Полтавщині в родині козака. Він не мав вищої освіти (хоча були не однократні спроби отримати вищу освіту у кращих університетах Будапешта, Відня, Братислави та Галле), але сам досконало оволодів багатьма мовами, як – латинь, єврейська, грецька, польська, німецька, італійська та французька.
До того, ж він мав ще й
музикальний талант – прекрасно грав на флейті та органі, сопілці,
скрипці, гуслях, лірі та бандурі.
Він був неординарною особистістю, взяти хоча б факт його вчителювання у Харкові. Замість оцінок, Григорій Савич писав «туповат» , «туп», «весьма туп», «сущая бестолковщина». Або: «понят», «весьма понят», «наверное понят», «возможно не понят». Розумників оцінював званнями: «остр», «весьма остр», «зверок вострой», тобто той, що знання хапає на льоту. За життя Сковороди не було надруковано жодного його твору, хоча в рукописному варіанті вони все таки були. Але він був добре відомий.
Загалом він написав 17
філософських творів, 7 перекладів. Найвідоміші його твори «Сад божественних
пісень», «Жінка Лотова», «Байки Харківські».
Ще зі школи образ Сковороди асоціюється з образом бродячого чоловіка, який ходив по селах, проповідуючи свою філософію і живучи по хатах. Але це далеко не так. Він дійсно любив ходити пішки та влітку жив у лісах-полях, а взимку по хатах та монастирях. Але при цьому він був надзвичайним аскетом, який полюбляв вишукані та дорогі речі. Так, наприклад, його друзі з елітних кіл щедро обдаровували Григорія Савича – висилали йому окуляри (а їх непросто було дістати в ті часи), найдорожчі інструменти виконані на замовлення за кордоном (бо на дешевих він не любив грати), сир пармезан (який привозили спеціально для нього з Європи). В його торбинці завжди були елітні трубки з тютюном та пляшечка скобельського вина.
Спав він не більше
чотирьох годин на добу. Був завжди веселий, бадьорий, активний та добродушний.
З однією сумкою через плече, з Біблією і сопілкою він мандрував по селах і
маєтках.
Сковорода ніколи не мав
сім’ї, власного дому й постійного доходу. Він жив то в одних, то в інших
знайомих. Все його майно було завжди з ним: рукописи, книжки, за поясом –
сопілка, у руках – посох, на плечах – селянська свита.
Г.Сковорода під час
своїх мандрів був нерозлучний з сопілкою.
Його улюбленою місцевістю було село Іванівка, що на Харківщині (нині Сковородинівка). Відчуваючи свою смерть Григорій Сковорода у 1794 році прийшов сюди помирати. До обіду він скликав своїх друзів, провівши весело час. Потім пішов і викопав собі могилу у парку, уславши її дубовим листям. Зайшовши до хати – перевдягнувся у чистий одяг, поклав торбу під очі і заснув вічним сном. За переказами, Сковорода був вегетаріанцем. Він вірив у правдивість сновидінь, тому коли одного разу у сні він побачив, як люди їдять одне одного, то відмовився їсти м’ясо.
Митець відчував
наближення смерті: викопав могилу, помився, одягнувся в чистий одяг, ліг на
лавку і помер.
Григорій Сковорода заповів ставити не хреста на своїй могилі, а камінь з його крилатою фразою «Світ ловив мене та не спіймав».
.
Немає коментарів:
Дописати коментар