Вічний рух життя гончарного
кола.
«Випалена глина – незнищенна. Навіть найменші черепки археологи зберуть
до купи й прочитають долю кожного покоління.
Матінка–Земля повсюдно турботливо покриє й збереже
нащадкам бодай уламки духовних досягнень. Гончарство – духовний літопис,
правічне коріння , з якого розростається понівеч на крона нашої
історії і культури.
Українські гончари розкручують
гончарне колесо своєї долі, примножують народні скарби». В
народному уявленні основний матеріал ремесла – глина, є Земля–Матір–Годувальниця, джерело сили і здоров’я. Земля. Вода. Повітря. Вогонь. Наші
пращури вірили, що саме ці стихії
становлять основу життя. Коли ж людина поєднала їх – народилося диво, що
зветься
керамікою.
Гончарі, горшкарі, керамельники, скудельники – це все назви однієї професії.
Так іменували в різні часи людей, які творять з глини справжні чудеса: «вогняне око гляне на майстерню, і
вічність поряд з вітром промайне» ( Н.Кащук).
Орнаментальні мотиви кераміки – це
своєрідна мова наших пращурів, яка виникла задовго до появи писемності. Кожен
елемент орнаменту був сповнений змісту. У народному орнаменті виявилася
тисячолітня мудрість народу, спроби людини впливати на сили природи мистецькими
засобами. Осередки гончарства розміщені по Україні там, де є поклади доброї
гончарської глини.
На Придніпров’ї – Васильків, Нові Петрівці, Ірпінь. Тут в
рослинний орнамент додавались різні точки і риски. Розпис виконувався на червоному
тлі. Придніпровські майстри виготовляють ще й фігурки у вигляді тварин і
птахів. Центри гончарства на Чернігівщині – Короп, Шатрище, Ічня. Тут
виготовляються переважно кахлі з розписом на козацькі теми. На Закарпатті в
Ужгороді і Хусті поширена глазурований розпис з квітковим орнаментом, нанесеним на
рожевий фон широкими мазками.
На Галичині гончарне мистецтво зосереджено в
Галичі, Коломиї, Косові. Тут майстри створили високохудожню техніку
гравірованого розпису. На Полтавщині в селищі Опішне поширена декоративність,
розпис по вологій поверхні. Особливістю полтавського гончарства є виготовлення
тонкостінних виробів двома-трьома кольорами.
Опішне в наш час вважається
гончарною столицею України. Тут існує Національний музей-заповідник
українського гончарства, в якому зібрана найзначніша в Україні колекція творів
народних майстрів-гончарів та
художників. Опішне стало місцем проведення Міжнародних
фестивалів,науково-практичних конференцій і семінарів з проблем гончарств
Про
історію і розвиток кераміки в світі і
Україні, про регіональні особливості
кожного центру кераміки в Україні і ще
багато про що цікавого можна дізнатись
з книг, які є в нашій бібліотеці: Пошивайло
О. «Етнографія українського гончарства:
Лівобережна Україна», Київ,
Молодь, 1993; Крутенко Н. «Розповіді про
кераміку», Київ,
Либідь,
2002.
Немає коментарів:
Дописати коментар