З
поетів у політики.
Конституції
Пилипа Орлика - пам'ятки
політико-філософської та правової
думки, виповнюється 310
років. Договори і Постановлення прав і
вольностей Війська Запорозького
ясновельможним паном Пилипом Орликом,
новообраним гетьманом Війська Запорозького
і між генеральною старшиною, що за давнім
звичаєм і за військовими правилами
утвердженні обома сторонами вільним
голосуванням і Ясновельможного гетьмана
урочистою присягою підтверджені від
Різдва Христового 1710, квітня 5, в Бендерах.
Після
Полтавської битви не витримавши великих
потрясінь помер Іван Мазепа. Найімовірнішим
наступником був близький до гетьмана
генеральний писар - Пилип Орлик. На раді
старшин було затверджено документ про
його права і обов'язки.
Договір-Конституція
Пилипа Орлика була прийнято на зборах
козацтва й вважається першою козацькою
українською Конституцією (Бендерською).
Україномовний оригінал Конституції
був віднайдено в Центральному державному
історичному архіві України в Києві у
2008 році. Комплекс документів
включає оригінальний текст і диплом
Карла XII
на
обрання Пилипа Орлика гетьманом.
А
формувався Пилип Орлик, як майбутній
громадсько-політичо-урядовий діяч, з
юних років ще коли навчався в початковій
школі при монастирі, в езуїтській
академії м.
Вільно,
потім в Києво-Могилянській академії,
де вивчав філософію, іноземні мови,
богословські науки, історію, логіку.
Особистий хист виявляв до поетики,
навчився гарно віршувати. Вже у 1695 році
молодий Пилип, який був писарем у
канцелярії київського православного
митрополита, опублікував свій латиномовний
панегірик на честь військових перемог
гетьмана Івана
Мазепи - “Алцід
Російський”.
Успішні походи козацького війська
надихали молодого писаря оспівувати
військові звитяги українців у віршованій
формі. Також Орлик пише про щедрі пожертви
І.Мазепи православній церкві, про те,
що гетьман своїм коштом укріпляє стіни
Києво-Печерської лаври, позолотив купола
її церков. Цікаво, що у віршах Орлика
вже була складова світогляду української
еліти — ідеологічний фундамент побудови
козацької держави — він виписував
національну ідею. Поетична творчість
Пилипа була оцінена і допомогла йому
увійти в коло сучасної шляхти. У своєму
новому творі “Гіпомен Сарматський”
він романтизує перемоги полководця
І.Обидовського і далі
розвиває свою версію української ідеї,
проголошує тезу “Київ - це Рим новий”.
На думку Орлика, Київ покликаний стати
новим політичним центром Сходу Європи
і має право успадкувати культурні й
політичні традиції античного Риму. До
його літературного доробку належать
інші поезії: “Церква тріумфальної
мудрості Божої” на честь митрополита
В.Ясинського, вірші на пошану миргородського
полковника Данила Апостола - “Прогностик
щасливий”,
шведського короля Карла XII
Густава.
Талановитий Орлик стрімко просувався
щаблями службової кар'єри: в Генеральній
військової канцелярії від рядового
канцеляриста він став генеральним
писарем - другою після гетьмана посадовою
особою Української Козацької держави.
Природним поетичним талантом, знанням
п'яті мов, європейської літератури,
глибокою ерудицією Пилип Орлик дивував
іноземців. Поетичні твори вихованця
Києво-Могилянської академії по праву
належать до “золотого фонду” української
літератури доби Високого Бароко.
Немає коментарів:
Дописати коментар