Прийде Трійця – буде й надворі, як на печі.
Зелені свята, або Трійця, на думку етнографів, виникли задовго до прийняття
християнства. Протягом століть православна церква так і не змінила повністю цей
день на своє свято, тому в народі й залишилися давні відголоски його
відзначення та подвійна назва: Зелена неділя – Трійця. Це одне з перших літніх
свят, тому пов’язане з зеленню. Вважається, що на Трійцю припадає найбільше
буяння природи, розквіт її животворних сил. В п’ятницю, до сходу сонця, жінки
йшли в ліс збирати лікарські рослини: цвіт кульбаби, горицвіт весняний,
чистотіл, звіробій, конвалію, грицики, листя берези. Ранковою росою, зібраною
цього дня, промивали очі. Обрядові дії Зелених свят розпочиналися в четвер.
Жінки готували страви до так званого «бабського великодня»: борщ, яєчню й
коливо (каша з пшениці). Дівчата цього дня йшли в поля, на левади чи в ліс
«завивати вінки на всі святки» з васильків, незабудок, конвалії та інших
квітів. Як оберіг уплітали туди полин.
Вінок із живих квітів, за народним
повір’ям, був символом чистоти й оберегом від злої сили. Особливо шанували Зелену
суботу. У приготуванні до неї брала участь уся родина. Мили лави, столи,
застеляли їх чистою скатертиною, чепурили піч і комин, підбілювали глиною
призьбу. Подвір’я та господарські будівлі прикрашали клечанням – зеленими
гілками клена, липи, верби, ясеня, дуба. Їх устромляли у стріхи хат, повіток,
на ворота, біля вікон, за ікони. Пекли книші, пиріжки та готували обрядові
страви – капусняк, холодець, печеня, смажена яєчня, вареники, каша з молоком, локшина чи гречана каша з курятиною.
Молодь відзначала
Зелені свята обрядом під назвою «Віха» Високе дерево прикрашали стрічками.
Навколо нього з вечора до ранку танцювали й співали. Після всіх ритуалів
Клечальної суботи родина збиралася в хаті за вечерею. Добрим словом згадували
померлих родичів. У неділю, на Трійцю, зранку йшли до церкви святити лікарські
трави. Після святкового богослужіння кропили святою водою криниці. У Зелену
неділю не можна було нічого робити. Після богослужіння та обіду йшли
розважатися на толоку. У понеділок починався так званий Русальний тиждень, коли
за народними повір’ями, найбільшу агресивність виявляла нечиста сила, зокрема –
русалки. Протягом усього тижня дітям суворо заборонялося ходити в поле й
купатися. Щоб уберегтися від нападу русалок, дівчата й молоді жінки обов’язково
тримали при собі жмуток полину чи любистку.
Детальний опис обрядів, звичаїв,
традиційних страв можна знайти у творах О.Воропая - «Звичаї нашого народу»;
В.Скуратівського - «Український рік»; «Культура і побут населення України». В бібліотеці
є красива і корисна книга Лідії Артюх «Ukrainian Cuisine and Folk Traditions» (Традиційна українська кухня в народному календарі), де представлені
страви, які готуються до певних календарних свят з рецептами та порадами до їх
приготування.
Наших предків не потрібно було закликати до охорони навколишнього середовища. Вони вважали себе невід’ємною частиною природи і весь їх світогляд будувався на дбайливому ставленні до природи, як до власного дому.
Немає коментарів:
Дописати коментар